Saturday, July 6, 2013

Hamba hina dina

Assalammualaikum..

permulaan Julai..yg dipenuhi dgn kertas2 nota dan juga mind mapping..
menunjukkan kesungguhan untuk mendaptkn keputusan peperiksaan akhir yg baik..
tetapi setiap kali sdg berusaha dan mengusahakan kearah itu hati ini seperti berbisik,..
perjuangan apakah yg kau inginkan,,
apakah yang kau inginkan dlm kehidupan
sebelum nie tujuan melanjutkan pelajaran adalah untuk melarikan diri dari belengggu untuk mendapatkan kerja sebagaai jururawat...
Allah beri rezeki  untuk melanjutkan pengajian dlm ijazah sarjana muda..
apa yg hendak aku baggakn tntang ini..
mencari kekuatan sndri..
dr keluarga?
kekuatan untuk mendasari segalany..
kesusahan yg dialami mendorong untuk terus bangun..
kadang2 terpikir aku umpama seorang manusia yg mnjadi taruhan kepada keluarga untuk mmbebaskn mereka dari kepompong yg sedia ada..
apa yg mampu aku katakan..
perasaan itu hadir sndri..rasa keluhan itu hadir sndri..
meyapa sang hati yg sering meruntun kesedihan mengenang nasib diri..
berada di sekeliling ny yg tidak perlu upaya dan usaha mndptkn sesuatu mmbuatkn aku ssh untuk bernafas..
rasa keinginan untuk mnjd seperti mereka membuak2..tetapi kembali kepada sedar aku hanyalah seorang insan yg tidak punya apa..
hanya dikelilingi dgn hutan piutang yg perlu aku jelaskan kelak..
kesenangan mereka brtambh bila mana mereka senang untuk mendptkn tajaan..dan tidak aku...
sudah jatuh ibarat ditimpa tangga..bersyukur..itula yg aku sering bisikkan pada hati..
untuk mencari ketenangan dan tidak meyalahkan takdir...
saban hari aku mula melangkah untuk menyelesaikan agenda aku di dunia..mengira hari kapan aku kecapi rasa bahagia yg mmberi kepuasan pada diri aku..
pasangan hidup yg tiada kepastian..angan2 musnah pada kesenangan bila mana cinta mendasari dari angan2..
redha....terima..tidak mampu melawan rasa cinta biarpun si dia tidak punya apa-apa..
materialistik??
ya mungkin..kerana perasaan ingin keluar dr kepompong kesusahan buatkan aku ingin mencari kesenangan..
dia tidak bersalah ..tp aku sndri ditenggelami rasa keinginan kemahuan untuk sentiasa berada diatas..
senang lenang...
bisakah aku bahagia andai rasa ini aku teruskan??
bisakah aku berada dalam ketenangan andai rasa ini tak mampu ku bendung lagi?...
rasa malu pada diri kerana takdir yg sering aku persoalkn ..
sdgkan hikmah yg Allah akn beri belum ketahui..
tapi sudah menyalahkan Maha pencipta..
Ya Allah..aku tak mampu untuk hijab hati dah perasaan ini ya Allah..
hina sungguh diri ini..sdgkn Allah beri nikmat tp masih kau dustakan semua nikmatny..
jgn kau persoalkan apa akan berlaku apa kau akan perolehi di hari muka..itu bukan tugas kau..
yg kau perlu lakukan teruskan USAHA tanpa rungutan dan keluhan...


No comments:

Post a Comment